Sett inn penger på BSU-kontoen

Penger og pennNå nærmer det nye året seg med stormskritt. Er det en ting det er lite av for mange nå i slutten av desember, så er det penger. Mange har brukt opp det meste av penger på juleforberedelser, gaver, mat og annen feiring.

En ting det derimot ikke er noe mangel på, er gode forsetter til det kommende året. Mange setter seg et mål om at «til neste år skal jeg bli flinkere og spare penger» eller mer spesifikt «til neste år skal jeg for en gangs skyld klare å fylle BSU-kontoen før året er omme».

Det å spare på BSU er ingen dum idé, så lenge det faktisk blir gjort. Det er et par regler man bør vite om før man begynner å spare på en BSU-konto.

Alder

Den kanskje viktigste regelen å vite om er aldersregelen. Man kan nemlig bare spare penger på en BSU-konto frem til og med det året man fyller 33. Man kan velge å la pengene stå igjen på kontoen når man har gått forbi 33 årsalderen, du kan bare ikke sette innpå nye penger. Du kan også velge å overføre beløpet til en annen konto.

Det finnes et unntak for regelen om at man må være under 34 for å spare penger på BSU. Det er at dersom man er gift og ikke tjener nok penger til å dra nytte av skattefradraget man får av å spare selv (man må ha skattbar inntekt for å få fradrag), så kan dette fradraget overføres til ektefellen, selv om han eller hun er over 34 år. Ektefellen kan altså tjene penger på den andres boligsparing selv om han/hun er eldre.

Beløp

Det kan muligens også være en fordel å vite hvor mye penger man egentlig kan sette inn på BSU-kontoen. Det er nemlig ikke et ubegrenset beløp, slik det er på mange andre kontoer. Det er slik at man kan spare 25.000 kroner i året.

Det betyr at dersom du vil spare penger på BSU-kontoen i år, må du få opp farten og sette inn penger før året er omme. Det er også en total øvre grense på hvor mye penger du kan sette inn. Den er på 300.000. Du kan altså ikke få mer penger enn det inn på kontoen totalt gjennom alle årene du sparer penger.

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden