Tilbake til nyheter

Kritikk mot mobilselskaper

ttttttttttt

Tidligere Post- og teletilsynet, som nå heter Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har gått hardt ut mot enkelte mobilselskap som først kommer med et bedre tilbud til sine kunder når de er i ferd med å bytte operatør. Argumentet de bruker er at dette er skjult konkurranse som diskriminerer andre konkurrenter som gjerne er av mindre størrelse, og at det er uetisk ovenfor kunder. Spesielt er det store Telenor som får smake på kritikken her fra den statlige organisasjonen.

Mange mindre aktører har også sluttet seg opp om kritikken, og de mener at Telenor tilbyr kunder som er i ferd med å forlate selskapet priser som er under kostprisen til andre selskap som må leie nettet av nettopp Telenor. Det fører naturlig nok til urettferdig konkurransesituasjon og er verken bra for bransjen selv eller for forbrukerne.

Slike ting er noe som vi nevner ofte her på NorskKreditt, hvor viktig det er å regelmessig sjekke alle sine faste utgifter. Det er nemlig ikke bare låneavtaler, det være seg bolig eller forbrukslån man kan spare penger på, men det gjelder på alt fra strøm til som vi ser nå, telefonavgifter.

Gjør en årlig sjekk

Alle bør minst en gang i året ta en gjennomgang på alle de faste utgiftene en har, og forhøre seg med andre selskap om hva de kan tilby deg. Hør også med selskapet du er hos i dag og se om du kan forhandle deg til noen rimeligere priser. Som vi kan se i eksempelet med at en kunde først får et bedre tilbud når de er på vei vekk til et annet selskap, viser hvorfor det er viktig å være en aktiv pådriver selv, og ikke vente på at tilbyderen din skal selv ta kontakt med et bedre tilbud.

Så lenge man har nettilgang er det også svært enkelt å orientere seg om hvilke tilbud og priser som eksisterer i markedet. Benytt deg av sider som har sammenlignet prisene for deg, eller ta en rask titt på de ulike selskapenes tilbud.