Tilbake til nyheter

Mange slipper flypassasjeravgiften

fly

Den nye flypassasjeravgiften har skapt mye oppstyr i media. Det er en avgift på 88 kroner per person for innenlandsreiser og 80 kroner per person for utenlandsreiser som ble innført 1. juni i år. Alle avganger fra norske flyplasser ilegges denne avgiften. Norwegian bestemte i første omgang at alle som hadde bestilt turer med avreise etter 1. juni måtte betale denne avgiften, selv om de bestilte billetter før avgiften ble vedtatt. Nå ombestemmer de seg, og mange slipper nå å betale avgiften.

Norwegian tar regningen

Flypassasjeravgiften fungerer på den måten at Norwegian (og andre flyselskaper) er pålagt å betale for antall passasjerer, men de er ikke pålagt å kreve denne avgiften fra kundene sine. Nå bestemmer de, slik flere andre flyselskaper har gjort før dem, at en del av de som bestilte sine billetter før 1. juni, slipper å betale avgiften. Det er likevel en hake til. For at man skal slippe å betale må man også ha bestilt billetten sin gjennom et reisebyrå, altså ikke direkte via Norwegian.

Dette gjelder mange reisende. Opplysninger Finansavisen har fått tak i, sier at det kan være så mange som 100.000 mennesker som slipper å betale avgiften, og som dermed Norwegian «betaler for».

Hvorfor Norwegian snudde

Det å få reisebyråer til å kreve inn avgiften viste seg for Norwegian å være mye vanskeligere enn å kreve den inn fra private kunder. Flere av reisebyråene krevde også kompensasjon for å måtte kreve inn avgiften fra sine kunder. Dermed ville vinningen gått opp i spinningen for Norwegian, og de kunne endt opp med å tjene ingenting eller veldig lite for å måtte kreve inn penger. I tillegg kunne de mistet popularitet fra kundene som reiste med de.

Hva har dette å si

Det at Norwegian i første omgang krevde at reisende som bestilte sin billett før 1. juni måtte betale flypassasjeravgiften vakte store reaksjoner. I første omgang ble nok ikke de fleste opprørt fordi det var en veldig stor sum å betale, men at det var en sum man ikke var forberedt på. Man skal, som kunde i alle selskaper, kunne vite at man betaler en riktig sum med penger, og at prisen som er satt ikke skal øke med tiden, spesielt etter man har betalt. Dersom man plutselig blir «tvunget» til å betale en uforventet pris på 80 kroner nå, sier det lite om at man kan stole på at man ikke kommer til å støte på lignende «skjulte» avgifter senere.