Blokkeringen av utenlandske spillselskap – fungerer det egentlig?

Utenlandske spillselskaperNorske banker har blitt bedt om å blokkere inn- og utbetalinger til og fra utenlandske spillselskaper. Dette er utprøvd i ulike varianter i en årrekke allerede, men spillselskapene har alltid funnet veier utenom.

Den vanligste veien utenom dette, har vært å benytte seg av tredjeparter. Store selskaper innen betalingsformidling som Entercash, Trustly, WorldPay, Neteller og Skrill.

I mars 2017 sendte Lotteritilsynet et vedtak til norske banker om å blokkere disse tredjepartselskapene også. Men dette er selvsagt noe vanskeligere, selv om enkelte aktører ble helt stengt ute (Entercash, Trustly og Worldpay).

I mai 2019 ble dette intensivert og mange norske spillere har slitt med å gjøre uttak. Nå, i slutten av juni 2019, lover imidlertid flere av de største spillselskapene at alle spillere som ber om uttak skal få pengene på konto i løpet av 10 dager. Det betyr med andre ord at de nok en gang har funnet en løsning som vil fungere.

Betsson har for øvrig gått så langt som å virkelig garantere utbetalingene. De gir deg nemlig det beløpet du har tatt ut direkte på din spillerkonto dersom pengene ikke er inne i løpet av 10 virkedager.

Dette bør du tenke på fremover

Vi skal ikke ta stilling til den politiske diskusjonen om et monopol kontra en lisensavtale. Vi forholder oss til det faktum at mange tusen norske spillere velger å spille hos utenlandske casinosider. Er du en av disse, er det visse ting du bør tenke på fremover.

«Vi kan derimot betrygge alle norske spillere om at det fortsatt er fullt mulig å gjøre innskudd både med VISA-kort og evt Mastercard og at uttak til bankkontoer fortsatt blir behandlet som vanlig. Selve prosessen er kanskje litt annerledes enn før, men fortsatt like sikker og enkel som tidligere», skriver NorgeCasino.com, en av de fremste ekspertene på norsk casino.

Som nevnt innledningsvis, bekrefter også norgecasino.com at spillselskapene nok en gang har funnet en løsning som gjør det mulig for norske spillere å gjøre innskudd og uttak gjennom kredittkort eller andre betalingsløsninger.

Videre skriver nettsiden at den nye prosessen er nettopp årsaken til at enkelte spillere har opplevd å vente lenge på uttakene i mai og juni:

I mai og deler av juni har imidlertid noen opplevd en del lenger ventetid. Dette er grunnet overgangen til disse nye løsningene.

Det viktigste å tenke på fremover, er definitivt å velge etablerte aktører. Det å legge om rutiner på inn- og utbetalinger for en operatør er både tidkrevende og antagelig kostbart. Man kan ikke forvente at alle aktører kommer til å gjøre dette. Som spiller bør man derfor velge de etablerte aktørene man typisk har hørt om – disse har allerede et stort fokus på Norge og ønsker å tilrettelegge for både eksisterende og nye spillere. Eksempler på slike aktører:

  • Betsson
  • Unibet
  • Betsafe
  • NordicBet
  • Mr Green
  • LeoVegas
  • Coolbet
  • Guts
  • Maria

Kredittkort, Mastercard eller «e-wallets»?

Det vanligste er å bruke et visakort eller Mastercard når man gjør et innskudd hos et spillselskap. Det er nettopp her spillselskapene nå har funnet nye veier for å omgå forbudet.

Vi vet imidlertid at mange heller foretrekker såkalte «e-wallets» som man kanskje kan oversette til «e-lommebøker» på norsk. I praksis er dette en nettbank man kan både utføre betalinger og innhente betalinger. De fleste nordmenn kjenner nok best til PayPal, som er den mest populære tjenesten.

PayPal har imidlertid tatt avstand fra inn- og utbetalinger til bettingselskaper for norske kunder. Ønsker du å bruke e-wallets, anbefaler vi at du ser på Skrill eller Neteller. Disse har for øvrig fusjonert og tilhører samme selskap.

En av flere fordeler med disse, er at du kan gjøre innskudd og uttak nærmest umiddelbart, noe som gjør at du kan spille hos flere selskaper samtidig. Det er spesielt en fordel dersom du er semi-proff eller profesjonell odds- eller pokerspiller. Det finnes for øvrig også mulighet til å knytte et Mastercard til kontoen din.

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden