Ta med deg regionsbanken din til storbyen

Har du et godt forhold til regionsbanken din, men skal flytte inn til en større by? Det er ikke noe problem, da flere regionsbanker forsøker så godt de kan å beholde på kunder som flytter vekk.logo av SpareBank1

En av de som har stor suksess med det er blant annet SpareBank 1 alliansen.  Så har du gode betingelser og et godt forhold til banken din, kan du med andre ord fint ta det med deg på flyttelasset ditt.

Stort vekstområde

Mange av de større byene i Norge er blitt et satsingsområde for regionsbanker. Sjef for personmarkedet i Sparebanken Møre, Trond Nydal, forteller at de følger en strategi for å holde på kunder når de drar ut for enten arbeid eller studier. På den måten har lokalbanken flere kunder i både Bergen, Oslo og Trondheim.

Bare i Oslo og Akershus, har nå banken over 7000 aktive kunder. Nydal forteller at en stor del av disse er andre og trede generasjons utflyttere som fortsatt har opprettholdt et kundeforhold med banken til foreldrene. Geir Bergskaug fra Sparebanken Sør er enig med sin kollega i Sparebanken Møre, og har egne strategier for å holde på både bedrifts og personkunder som flytter ut av kjerneområdet i Agder og Telemark.

En strategi som må sies å være en suksess, da nesten 10 milliarder av bankens totale utlån på 56 milliarder er utenfor bankens regionsområdet. Spesielt her har samarbeidet med Kristen Norges Interesse Felleskap vært med på å skaffe kunder som er spredt over hele Norge.

Osloområdet viktig

Sparebank 1 Telemark har også stor suksess med å følge sine privatkunder til andre steder i Norge. Spesielt er det igjen Oslo og Akershus som skiller seg ut. Banken har i dag lånt ut 23 milliarder kroner, hvor mesteparten er til privatkunder. Og av 60 000 kunder som er bosatt i Telemark, har selskapet 6000 kunder utenfor. Av disse er nesten alle samlet i hovedstadsområdet.

Banksjef Per Halvorsen har gått ut med tall som viser at banken har nærmere 3000 leiligheter og hus de har pant i som er utenfor Telemark, og peker på at det viktigste virkemiddelet for å holde på kunder når de flytter utenlands er god oppfølgning, og at den digitale verden vi er i når gjør det arbeidet mye enklere.

Kan høste fordeler av å være fast kunde

Det å opprettholde et godt forhold til en bank kan være en god løsning for mange forbrukere. Banken vil etter hvert kjenne til deg som kunde, og har du vist over lengre tid at du er en god og trygg lånetaker, kan du fort forhandle deg til bedre vilkår enn du ellers ville fått andre steder eller som ny kunde.

Men husk at det er ikke noe poeng i å være trofast uten å få noe igjen for det. Ta derfor en regelmessig gjennomgang på avtalene dine, og se om de er i henhold til hva resten av markedet kan tilby deg.

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden