Husk fradrag for refinansiering og lån

Med mer penger i hånden kan du spare bedreDe fleste har nå allerede mottatt årets selvangivelse, og dommen om man skylder restskatt eller om man kan se frem til litt ekstra å rutte med i sommer er lagt.

Det er viktig å sjekke at alle fradragene du har krav på er fylt inn. Spesielt om du endte opp med å bytte til en annen bank eller refinansierte lån i løpet av fjoråret, er det lurt å sjekke opplysningene som Skatteetaten har ført opp om deg.

Fradrag for utgifter

Vi skrev tidligere om hvordan stadig flere nordmenn nå velger å bytte over til andre selskaper enn tidligere. Med enklere oversikt over priser og tilbud til konkurrerende selskaper, og en enkel prosess å bytte, er ikke det så rart heller.

Men har et slikt skifte kostet deg noe, som for eksempel ved et etableringsgebyr, er det fradragsberettiget. Har du tatt en ny takst på boligen din for å øke boliglånet og betalt en takstmann, er det også en utgift som du kan føre opp i selvangivelsen og få fradrag for.

For mange kan det nok også være overraskende å høre at selv private lån, når de er strukturerte og er satt opp med renter, at det er også noe man kan få fradrag for. Alle typer lån som man har hatt en omkostning på kan man nemlig få gyldige fradrag for.

Hva gjør fradragene for deg?

Fordelen med å føre opp fradragene er kort og greit at du ender opp med å betale mindre i skatt. Hvor stor reduksjonen er bestemmes av Stortinget hvert år. Satsen for selvangivelsen som nå er sendt ut som gjelder for 2015 er satt til 27 prosent.

For 2016 er den redusert med 2 prosent.  Et eksempel på hvordan det vil fungere i praksis er om du har hatt en inntekt på 250 000 kroner for fjoråret. Du ser gjennom hva du kan få fradrag for og ender på en totaltsum på 15 000 kroner.

Skattegrunnlaget ditt vil nå bli redusert fra 250 000 kroner ned til 235 000 kroner. Det betyr at du får 4050 kroner mindre i beregnet skatt. Det kommer en frem til gjennom regnestykket 15 000 kroner x 0,27 = 4050 kroner.

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden