Spar penger hver måned

Sparegris for å spare pengerDe aller fleste av oss bruker mer penger enn det som egentlig er nødvendig. Sparing av penger blir gjerne gjennomført på en lite effektiv måte og blir sett på som et ork, der man må ofre mye for noe som ikke gir gevinst med en gang.

Sannheten er at mange av oss faktisk kan spare mye penger, nesten uten å merke det selv. Det gjelder bare å endre noen vaner, så kan man spare hundrevis av kroner hver måned.

Sett opp ett budsjett

Bud nummer en for å spare penger er å sette opp et budsjett. I de fleste nettbanker kan man få en oversikt over hva man har brukt penger på den siste måneden eller året.

Se hvor pengene går og hvor mye penger du bruker på hva. Sett opp et budsjett over hva du ønsker å bruke på forskjellige utgifter som mat, treningssenter eller andre aktiviteter, kino osv.

I tillegg bør budsjettet inneholde faste utgifter, som boliglån og forsikring. Følg med på hvor mye penger du bruker, og om du klarer å følge budsjettet. Klarer du det ikke, så se hvor du kan kutte ned på forbruket ditt.

Flytt boliglånet

Mange undersøker for lite i hvilken bank det er mest lønnsomt å ha boliglånet sitt, og fortsetter bare å ha det i den samme banken som før. Her kan det være hundrelapper i måneden å spare.

Sider som denne, norskkreditt.no, lar deg sammenligne hvor mye boliglånet koster i ulike banker, slik at du kan velge det rimeligste alternativet. Du kan også søke på nettsidene til de ulike bankene.

Lag en ukesplan for middager

Mye som går igjen i det å spare penger er at man må ha en oversikt over hvor mye man bruker. Dersom man setter opp en plan for hva man skal ha til middag hver dag i en uke, og hva man trenger til det, har man oversikt.

Dette vil føre til at du bruker mindre penger på mat, fordi du unngår impulsive kjøp. I tillegg til dette vil du unngå matsvinn fordi du planlegger hva du skal spise, og hvor mye du trenger. Dette er altså positivt både for miljøet og for lommeboken.

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden