Ikke bli lurt under romjulssalget

qwe

Nå når julestriden akkurat er lagt bak oss, og julegavehandlingen atter en gang er historie, går vi på ny rett inn i en annen handletid. Det er romjuls og nyttårssalget.

Men her gjelder det å ha tungen bent i munnen så en ikke blir lurt av snedige markedsføringstriks. Her kommer derfor de beste tipsene til å komme deg gjennom salget på vei inn mot 2016.

Pass på ordvalget

Når du ser ting som «partikjøp», «tilbud» og «nedsatt pris», bør du ikke spontant gå til innkjøp av varen med tanken om at du nå gjør et kupp.

Ren fiktiv førpris er naturlig nok ulovlig, men mange butikker reklamerer med utsagn som at varen er nedsatt eller nå ekstra billig, uten at de nødvendigvis har oppgitt hva den originale prisen var. Det betyr at å bedømme hva varen er verdt kan bli vanskelig. 

Ikke stress

Føre var prinsippet bør også benyttes når du ser reklamer for begrensede tilbud, og butikker som reklamerer for at tilbudet kun gjelder så lenge varelageret rekker.

Slike tilbud dukker stadig opp igjen, og om varen selges ut kommer den som regel tilbake igjen innen kort tid. Så ikke føl deg stresset til å løpe til butikken for å gå til innkjøp av noe. Spontane kjøp er som regel hvor man gjør de største bommertene.

Det samme kan også sies når butikker går ut og reklamerer for utvidede åpningstider, ofte under fanen at de forventer et kundeoppmøte uten like, og at det blir kamp om varene.

Det er igjen en lur måte å skape et kjøpepress hos kunder, og gi en følelse av at her må man være tidlig ute for å få tak i varene en ønsker seg. Det gjør nok også sitt til at man blir mindre kritisk og kan gå til anskaffelse av ting uten å helt ha tenkt gjennom kjøpet. 

Unngå kjøp på kreditt

For større, dyrere varer er det nå vanlig å kunne kjøpe på avbetaling, eller enkelte tar gjerne også opp forbrukslån for å ta del i salget. Men her må man passe på å lese vilkårene skikkelig slik at du ser hva avbetalingsplanen er.

Husk at varer og lån alltid skal tilbakebetales, og du må sørge for å ha planlagt økonomien godt nok slik at det ikke vil bli et problem. 

Sammenlign priser

Når butikkene drar frem alle sine lure markedsføringstriks, hva må man gjøre for å unngå noen kjedelige kjøpsblemmer? Det første er å være obs på taktikkene brukt, noe vi nå har sett nærmere på.

Det neste blir rett og slett å direkte sammenligne prisene i noen utvalgte butikker. Først da kan du få en skikkelig formening om prisen du ser på er et røverkjøp eller bare et lurt lokketilbud. 

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden