Så mye får du i feriepenger

Spar til ferienNå når selvangivelsen skal være levert har også grunnlaget for feriepengene blitt avklart. Men mange har fortsatt spørsmål om hvordan utregningen skjer og hvor mye man kan forvente å få utbetalt. Vi skal forsøke å klargjøre det her.

Utbetaling i løpet av sommeren

Den vanligste ordningen er at man får utbetalt feriepenger i løpet av juni måned, men det behøver imidlertid ikke være da. Alle heltidsansatte har et lovbestemt krav på fire uker ferie i året, i tillegg til en ekstradag.

Er man over 60 år får man en ekstra tilleggsuke. Feriepengene skal teknisk sett utbetales i den siste lønningen før ferien tas ut, eller minst en uke etter ferien har startet. Så tidspunktet for utbetalingen kan variere.

Hvor mye man får vil være en avregning som skjer fra opptjeningsåret i forveien. Så for 2016 får man altså utbetalt en sum i forhold til det man tjente i 2015. Feriegrunnlaget vil være 10.2 prosent av inntektene du hadde. For de over 60 år er feriegrunnlaget økt til 12,5 prosent.

Pengene du får utbetalt er unntatt forskuddstrekk, så du vil ikke bli trekt i skatt når pengene utbetales. Det betyr imidlertid ikke at pengene er skattefrie, for du skatter normalt litt ekstra i løpet av året på din vanlige lønning.

Planlegg bruken av feriepengene

Feriepengene er ofte en kjærkommen inntekt for de fleste av oss. Sørg for å bruke de på en fornuftig og god måte ved å planlegge det de skal bli brukt på før de utbetales. På tross av at det er kalt feriepenger behøver ikke hele beløpet brukes på en reise.

Spesielt om man har ulike forbrukslån eller kredittkort man nedbetaler på, er ferieukene med feriepenger en flott måte å kunne kutte ned på slik gjeld. En ekstra liten deltidsjobb i perioden man har fri kan også gjøre at man kvitter seg med slik gjeld enda lettere.

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden