Har du for mye gjeld?

pos terminal og kortDe aller fleste voksne har noe gjeld. Studielån, huslån og billån er eksempler på vanlige lån folk tar opp, og det kan gjerne ta årevis å betale det tilbake. For de fleste er ikke gjelden noe problem. Man har oversikt og er klar over hva man må betale og til hvilken tid.

Andre sliter litt mer. Mange sliter f.eks. med høy kredittgjeld som bare vokser og vokser til man føler seg litt maktesløs når man skal starte og betale på det. Hva er rådene for situasjoner som dette?

Skaff deg oversikt

Det første man må gjøre når gjelden har blitt for høy, er å skaffe seg oversikt. Mange har flere mindre lån, og dersom det baller på seg, kan det være lett å miste oversikt. Gjelden vil (dessverre) ikke krympe hvis man bare lar regningene ligge uåpnet i en bunke.

Da må man sette seg ned og ta den kjipe jobben med å finne ut hvor mye penger det er man skylder, og til hvem det er man skylder det. Når du skal sette opp en oversikt over hvor mye du skylder totalt, er det viktig å huske og beregne rentene på lånene også.

I tillegg til en oversikt over hva du skylder, kan det være nyttig å sette seg ned og skaffe seg en oversikt over hva du faktisk bruker penger på. Hvorfor går du i minus? Det er her du også får sjansen til å se hvor du kan spare penger.

Her er det viktig å tenke at alt hjelper. Kan du f.eks. kutte ut den daglige kaffen du kjøper i lunsjen, kan du spare en del penger etter hvert. Dersom du finner en del slike «unødvendige» småting du kan kutte ut, blir det plutselig en del kroner spart.

Ta kontakt med banken din

Det viktigste budskapet for deg som har havnet i gjeldsknipe er kanskje at du ikke trenger å ordne alt alene. Banken din er interessert i at du skal kunne betale tilbake gjelden din, og kan hjelpe deg på veien.

Selv om en del kanskje kan føle på at det er litt flaut og si til banken at gjelden er litt ute av kontroll er det mye bedre å få gjort noe bedre. Jo før jo bedre er regelen her!

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden