Skal du kjøpe hytte?

sjø

Prisene på boliger vokser og vokser og mange vegrer seg for å kjøpe. I Norge velger mange å ha en hytte i tillegg til bolig. Ofte er hyttene plassert enten ved sjøen eller på fjellet. Gjelder prisøkningen på boliger også for hytter?

Interesse for hytter

For mange hytter fortsetter prisene å stige på samme måte som for boliger. Interessen for hytter er stor og blir stadig større. Interessen er spesielt stor i området 6-10 millioner, men også for hytter som koster over 10 millioner sier megler Bjørn Helliksen i et intervju til finansavisen. Folk er altså villig til å betale like mye, eller til og med mer i noen tilfeller for hytter enn for boliger.

Brems i pris på sjøhytter

Man ser ikke den samme veksten for alle typer boliger. Sjøhytter for eksempel vokser fortsatt i pris, men mye mindre enn de har gjort tidligere.

En forklaring på dette kan i følge adm. direktør i Eiendom Norge, Christian V. Dreyer være at det var en veldig økning i pris i fjor, noe som kan ha tatt ut en del av potensialet for prisøkning. En del av hyttene selges nå til under prisantydning.

En del av hyttene blir ikke solgt i det hele tatt enten fordi kjøperne ikke er villig til å betale det selgerne vil ha, eller fordi selgerne ikke er villige til å gå ned i pris. Interessen for kjøp er likevel stor.

Noe å tenke på

Å kjøpe en hytte kan høres helt fantastisk ut, og det å eie en hytte kan være veldig fint. Likevel må man tenke gjennom en del ting før man tar steget med å kjøpe. Kommer hytten for eksempel til å bli mye brukt?

Det er ganske typisk at en hytte blir mye brukt det første året man har den, men at bruken så dabber av. Da står man igjen med spørsmålet om det er verdt pengene. Man må også vurdere om man faktisk har råd til å gjøre en så stor investering som en hytte faktisk er.

Her kan det være lurt å ta kontakt med ulike banker og høre hvilke lånevilkår man kan få, og ikke bare ta det første og beste man kommer over. Man kan også bruke sider som norskkreditt.no for å sammenligne ulike banker fra pcen din.

Lær mer om: Hyttelån – Dette bør du tenke på når du søker i banken

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden