Hvor bør du bruke sparepengene?

Det er i dag rekordlave rentesatser som flere av Norges banker opererer med. Flere er nå under den ‘magiske’ 2-prosentgrensen hvor den siste banken til å tilby en boliglånsrente på 1-tallet var Storebrand. De tilbyr nå en nominell rente på 1,85 prosent.

At det er en såpass lav grense er bra for alle som betaler ned på lån. Men for de som ønsker å få en avkastning på sine sparepenger kan det være magre tider.

En vanlig sparekonto kan i dag gi så lite som 0,5 prosent rente. Når man i tillegg må skatte av avkastningen er det lite man sitter igjen med på et år. Så hvor er det egentlig beste på plassere penger man har til overs?sparing

Nedbetal lån og gjeld

Sitter man i en økonomisk situasjon hvor man nedbetaler på lån, samtidig som man har litt penger igjen etter alle faste utgifter er betalt, er det klart hvor de pengene bør gå. Det er på å øke nedbetalingen på gjeld. Det korter ned på den totale utgiften man har på lånet og gjør at man får mest mulig ut av den lave renten som nå gjelder.

Ofte kan det være store uenigheter mellom økonomieksperter på hvordan pengene bør brukes, men ett område de alle er klare på er at det å nedbetale gjeld, om det er forbrukslån, boliglån eller kredittkort, vil være den beste og tryggeste måten å spare inn penger på.

For de som allerede har nedbetalt all gjeld og lån de sitter på vil avkastningen som man kan få på en sparekonto i dag være ganske så lav. Men husk at det finnes mange ulike banker du kan opprette en sparekonto hos i dag, og rentenivået mellom de kan være svært ulik.

Mens blant andre DNB har en rentesats som er nærmere enn halv prosent, finnes det andre mindre kjente banker som kan gi deg over to prosent. På tross av at de gjerne ikke har de mest kjente navnene er det ingenting usikkert med å flytte sparepengene dine der.

Alle banker som opererer i Norge må følge de samme retningslinjene. Du er også sikret både gjennom det norske banksikringsfondet for opptil to millioner kroner, og gjennom den europeiske ordningen på opptil 100 000 euro.

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden